| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
ANO | 6/20/2013 12:36 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, protože se děti vyvíjí současně s dnešní dobou, my tedy nemůžeme zůstat stát na jednom místě, ale přizpůsobovat se požadavkům dnešního světa. Dětská psychika se vyvíjí rychleji než dříve proto pokládám za stěžejní vzdělávat se v psychylogii dítěte a speciální pedagogice.
| Zatím se integrovat učíme. Pokud by měla integrace probíhat skutečně úspěšně, museli by se změnit podmínky ve školství. Financování, vedení, možnost asistentů pro každého, zpracování metodik atd. | Profesní názor se shoduje s osobním | a) Ano | Důležitou, protože ve školce pracujeme s lidmi, tedy dětmi, které ještě nemají v sobě předsudky. Pedagog děti musí seznámit s příchozím dítětem, a zajistit aby se tam obě strany cítily dobře | diagnosticky intervenční kompetence, profesní kompetence, pedagogická a metodická kompetence | ne | a) Ano | Dítě mělo osobního asistenta, který s ním po celý den pracoval, a snažil se ho zapojovat do kolektivu. | oboustraná zkušenost, pokud jsou správně nastavená pravidla, negativa nevidím | a) Integrace v běžných mateřských školách | Samozřejmě záleží na stupni MR, pokud je lehká dítě se v dalším životě snadněji zapojí do běžného života, bude mít přátelé kteří mu pomohou | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/20/2013 1:34 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | c) odborné | a) Literatura | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, nemoc jsou porad, ale léky a přístupy se mění. | Samozrejme začleňovat, aby si zvykli na společnost. | Odpoved v Ot. 8. | a) Ano | Je to odrazový můstek pro dítě a jeho pokroky. | Hlavne trpelivosti a respektujícím přístupem. | Z vysoké školy a knih. | a) Ano | | Negativa: velký počet dětí, nároky na handicapovaneho
Pozitiva: zvykne si na společnost a společenské návyky a také komunikace | a) Integrace v běžných mateřských školách | V budoucnu jednodušší začlenění do společnosti. Záleží na stupni postižení. | b) Ne | a) Ano | Zatím nevím, nastupuji v září, ale myslím, ze tyto pomůcky by měli byt v každé Ms. | b) Ne | |
ANO | 6/20/2013 1:48 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, aby byl ze mě kvalifikovanější a zkušenější pedagog | Integrovat, ale zajistit k tomu náležité podmínky | Viz otázka 8 | a) Ano | Pečovatel, pedagog, vychovatel | pedagogicko psychologickými, speciálními, sociálními, komunikativními, | Z mého hlediska minimálně | b) Ne | | klady ve vzájemném přínosu všem, jak zdravým tak handicapovaným, rizika, nešetrné, necitlivé, nedostatečně odborné (náležité) zacházení s handicapovaným, ne zcela bezpodmínečné přijetí | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Nemohu se zcela rozhodnout, ale přikláním se k druhé variantě, dětí zde mají odbornější péči a potřebné materiální, zdravotní zajištění | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/20/2013 1:49 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | ano, pokud budu pracovat v mš, každé dítě je individuální, tak je potřeba mnoho znalostí | Když nenarušuje chod celé třídy tak souhlasím | pro učitelku je to zátěž, pro dítě dobré, pro třídu špatné | b) Ne | pečovatel, pedagog méně | znalosti a praxe s integrací | oběcně | b) Ne | | asi záleží na stupni postižení. Plus může být, že se dítě lépe rozvíjí, mínus např. šíkana a více pozornosti od učitelky | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | individuální péče, nikdo ho nešikanuje, mají na něj dostatek času | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/20/2013 2:31 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | a) Souvisle | Jistě, neustále se přichází s novými poznatky. I děti se mění a je tedy třeba na tyto změny být průběžně připravován. | Souhlasím. Při dostatečně malém počtu dětí a připravenosti učitele je myslím prospěšná pro všechny zůčastněné. | Vidím problém ve vysokém počtu dětí ve třídách. Jinak s integrací i jako učitelka MŠ souhlasím. Dítě by však mělo být intergorváno pouze tehdy, souhlasí-li a cítí-li se připravena učitelka, která ho bude mít ve třídě. | a) Ano | Velmi důležitou, nezastupitelnou roli!
Na roli musí být připraven a souhlasit s ní. Jinak se integrace stává zatěžující pro všechny zůčastněné. | Komunikační kompetence-komunikace s rodiči dítěte je velmi důležitá. také nesmí chybět empatie a trpělivost. Kompetence z obasti spec. ped. ! | Zběžně. Pouze z hodin na VŠ. Spec. ped. není moje specializace...Plánuji však pokračovat ve studiu spec. ped. | a) Ano | individuální přístup podložený IVP. Společná práce a častéí rozhovory s rodiči..Pravidelné zápisy pokroků dítěte v jednotl. oblastech. | Pozitiva: výchova proti xenofobii, tolerance, trpělivost, nápomoc druhému
Negativa: zatěž kolektivu, velká náročnost pro učitelku
| a) Integrace v běžných mateřských školách | Děti se učí toleranci, pomoc druhému, učitelka musí na děti nahlížet z osobnostního hlediska. | b) Ne | b) Ne | | a) Ano | Pouze jsem nahlédla do IVP již vypracovaného v MŠ. Sama jsem vytvářela cvičný IVP pouze při studiu VŠ. |
ANO | 6/20/2013 2:41 PM | b) 26 – 35 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | a) Souvisle | Učený z nebe nespadl :)) a to hlavně u povolání pedagoga. Stále se přichází s novými a novými informacemi, tak je nutnost se vzdělávat | Je to naprosto dobrá věc, jen v našem školství a počtech dětí ve třídách je to nemyslitelné, ať si kdo chce říká co chce :( | Viz výše | a) Ano | No nejdůležitější, kdo jiný tomu dítěti může pomoci nejlépe, než učitel | Všemi a nevnímám je jako speciální, ale naopak obecné, které by měl mít každý pedagog | Velmi málo, jen taková fakta, ale jak s těmito dětmi pracovat, nevím téměř nic | b) Ne | Nesetkala | Pozitiva - dobrý vliv na dítě
Negativa - moc dětí ve z třídách | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Protože k němu v dnešní době budou mít individuální přístup, v normální školce ne, nejsou peníze na spec.pedagogy/ asistenty do MŠ, čas, prostředky | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/20/2013 4:02 PM | d) 46 - 55 let | c) 16 - 25 let | a) Středoškolské | a) obecné | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | v dnešní době přibývá stále více dětí mentálně retardovaných, je třeba se o tuto problematiku zajímat a dětem pomáhat se začlenit do běžného života | záleží na druhu postižení, integrace mentálně retardovaných dětí má vliv na pohled dítěte ve skupině, v kolektivu ostatních dětí, připravuje dítě na zapojení do činností v dalších obdobích | souhlasím se začleňováním postižených dětí do kolektivu zdravých dětí, aby se cítily rovnoprávnou součástí třídy, ale opět záleží na druhu postižení | a) Ano | pedagog hraje velkou roli v této problematice, měl by být v této oblasti všeobecně vzdělaný a dostatečně proškolen s určitým postižením konkrétního dítěte | kompetencemi sociálními, komunikativními, tvořivými, odbornými | školení, kurzy, semináře, líteratura | a) Ano | sluchově postižené dítě - vrozená vada, narodil se se zbytky sluchu, kompenzace sluchadly, chlapec nechtěl sluchadla nosit, cítil handicap, rodina moc nespolupracovala, nebyla důsledná | pozitiva - v sociální sféře - hledání kamarádů, začleňování se do kolektivu
- v komunikaci, vhodný vzor, v tvůrčích činnostech
negativa - některé negativní reakce zdravých dětí | a) Integrace v běžných mateřských školách | opět záleží na druhu postižení, pro děti s lehkým postižením je lepší integrace v běžných mateřských školách (důvody - začlenění do kolektivu, postupné zapojení se do běžného života, odbourání handicapu)
pro děti s těžkým postižením jsou lepší speciální mateřské školy | b) Ne | b) Ne | | a) Ano | IVP - vzdělávací cíl, spolupráce odborníků, speciální pomůcky, speciální metody a postupy, pravidla pro spolupráci rodiny |
ANO | 6/20/2013 8:02 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | Vyšší odborné | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | b) Vysoká škola | a) Souvisle | ano, stálé se měnící trendy v pedagogice | Jsem pro intergraci od mateřských škol | prospívá k vývoji samotného integrovaného dítěte, zvláště pak po psychické stránce | a) Ano | vzor a pomoc pro handicapované dítě | vzdělání v oblasti speciální pedagogiky | | b) Ne | | | a) Integrace v běžných mateřských školách | zdravé děti jsou tahouny pro mentálně retardované děti | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/20/2013 8:49 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | ano, je spoustu nových průzkumů, pedagogika jako každý jiný obor se vyvyjí a aje proto nutné se neustále vzdělávat a nečerpat pořád z něčeho, co už je zastaralé a dávno překonané, viz. systémy práce s dětmi. | kladný, ale musí být učitelka ochcotna dítě integrovat a integrace musí být podpořena ze všech stran, kvalitní, vytvořeno prostředí, které je vhodné, jinak to nemá cenu. | stejné, jako u předcházející otázky | a) Ano | velkou, jeho osobnost | více taktu, odbornější znalosti, ne jen obené o tom daném problému | na obecné úrovni | b) Ne | | viz. otízka 18. a 8. | a) Integrace v běžných mateřských školách | ovšem za předpokladu, že by bylo vhodně upraveno prostředí a hlavně s nížen počet dětí, dítě se zapojí do běžné solečnosti a společnost si zase zvykne na takoé děti a nebude se jich v dospělém věku stranit. Naučí se spolupráci, ohleduplnocti, přijetí dětí, i s když jsou "jiné". | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/20/2013 8:51 PM | c) 36 - 45 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano. Je důležité umět porovnat literaturu a to i tu speciální /časem/ od různých autorů a nezůstávat tzv. stát a neučit se jen proto, že už "něco vím" | Každý jsme nějaký. A všichni se máme naučit být spolu. | Jsem zcela PRO. Mám čtvrtým rokem ve třídě autistu a pokrok, který dělá díky dětem a asistence je jasně viditelný!!!!!! Děti jsou vnímavější, přistupnější, tolerantnější, pokud s takovým dítětem přijdou do styku. | a) Ano | důležitou a podstatnou, ale menší než asistent pedagoga, který s dítětem tráví převážnou část času | s asistentem umět vytvořit - tým, IVP, klima ve třídě, pohodu pro rodiče i pro int. dítě | VŠ - Učitelství pro mateřské školy obor Speciální pedagogika
semináře - Autismus, Mentální retardace,
samovzdělávání, literatura | a) Ano | rituální hraní, neschopnost pochopit, že musí půjčit koloběžku na zahradě , ale děti se to naučily respektovat a nikdo JEHO koloběžku nechce půjčit, potřeba JEHO hračky i u jidla, SILNÁ potřeba - mít u sebe svou asistentku!!!!!, příchod do třídy a první věc - jít na WC, | viz ot. 9
negativum - občasný hluk , způsobený int. dítětem. rušivý element při řízené činnosti | a) Integrace v běžných mateřských školách | záleží na druhu, stupni men. retardace | a) Ano | a) Ano | zajištění Jeho věcí na tom samém místě - uzpůsobení třídy a úklidu hraček dětmi | a) Ano | spolupráce s SPC, s asistentkou pedagoga, |
ANO | 6/21/2013 12:37 AM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | a) Středoškolské | a) obecné | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Pro získávání nových informací k využití pro svou práci,pro srovnání různých situací,přehledu práce,nové náměty,podněty,zpětnou vazbu | Záleží v jaké míře a rozsahu a co je v našich možnostech. | Vše jako u osobního | a) Ano | Připraveného,vdělaného v tomhle oboru,ochotného spolupracovat | Nemám nastudováno | Z praxe od kamarádky,která takové dítě má a literatury. | b) Ne | V praxii ne,jen u kamarádky. | Pozitiva-zdravé dětí si uvědomují,že s námi žijí lidé,kteří jsou stejní,akorát se jinak pohybují,jinak mluví,mají jinou potřebu,jinak se vyjadřují atd.,učí se žít ve společnosti ostatních,učí se pomáhat,chápat,rozumět...Negativa-některé děti se jich bojí,nedělá jim dobře jejich přítimnost. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Učitelé mají omezený počet dětí,kterým se mohou věnovat. V běžné MŠ při tolika dětech(28) si to nedovedu představit. Stačí,že stát umožňuje matkám dávat děti do MŠ mladší 3let.Ovšem všechno souvisí se vším (nábytek,vybavení,asistent,rozpočty,bezbarierovost,nenaplněná kapacita atd.) Všechno je hezké,o všem se mluví,co je dobré a zprávné,ale realita je potom jiná. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/21/2013 11:40 AM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | b) Bakalářské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, stále se nachází nové způsoby, jak na děti působit, co podporuje lepší nápravu a pomoc. | Je vhodná. | Podporuji ji. | a) Ano | Velmi důležitou. | - speciální pedagogikou a jejími odnožemi | - na střední úrovni | a) Ano | Setkala jsem se před 15 ti lety, byly zde mezery, které se postupně napravují, od té doby jsem se s ment. postižením v MŠ nesetkala. | - postižené dítě se začleňuje do kolektivu
- ostatní děti jsou empatické a vnímají zvláštnosti se samozřejmostí | a) Integrace v běžných mateřských školách | Předpokládám, že se bude jednat o jedno dítě na běžnou třídu s přihlédnutím na stupeň postižení. Tato integrace by měla posílit obě strany. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | Ne |
ANO | 6/21/2013 1:47 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | b) Bakalářské | a) obecné | a) Literatura | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, objevují se nové trendy, možnosti, názory.... | Jednoznačně pro integraci | Dobrá a užitečná cesta kupředu pro všechny zúčastněné | a) Ano | Významnou | Sociální inteligence, znalost problému | Pouze v obecné rovině | b) Ne | | | a) Integrace v běžných mateřských školách | | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/21/2013 3:50 PM | c) 36 - 45 let | c) 16 - 25 let | b) Bakalářské | c) odborné | a) Literatura | a) Souvisle | Ano, zejména je nutné čerpat zkušenosti u kolegů v zahraničí | Integraci je nutné vždy posuzovat individuálně u každého dítěte zvlášť. Stejná diagnóza neznamená, že jsou děti stejné. Učitelky stále "škatulkují" a chybí jim potřebná míra empatie. Často jsou i materiální podmínky nedostatečné. Pedagogové ani po stránce teoretické nejsou vždy připraveni a to se týká i asistentů pedagoga. | viz 8 | a) Ano | Jakou roli hraje, musíte zjistit sama, až je navštívíte. Jakou by měl hrát, máte v učebnici. | Empatií a chutí pracovat s postiženými. | Pracuji jsem s dětmi s různým postižením. | a) Ano | viz výše | viz výše | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | viz výše. Často se nerespektuje, že dítě s mentálním postižením upřednostňuje malý kolektiv. | a) Ano | b) Ne | | a) Ano | Jako u každého dítěte, i zdravého, velmi dobrou. Je nutné vytvářet IVP dobrovolně a pro sebe. Ne pro inspektorku, takový plán je Vám k ničemu. |
ANO | 6/21/2013 7:17 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | a) Středoškolské | a) obecné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | z důvodu mé neinformovanosti v oblasti Specifických potřeb dětí PV | Ano, ale při zajištění vhodných podmínek jak pro učitelky, tak pro integrované dítě | mnohdy práce velice náročná na psychiku učitelky | a) Ano | dítě je přijato a Ty pedagogu se starej, jak dokážeš | kompezence pro daný druh postižený, se kterým musí denně pracovat | na pracovišti nijak, při studiu ze zkoušek Speciální pedagogiky a z vlastní iniciativy četbou literatury k danému tématu | b) Ne | | | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/21/2013 10:15 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | ano, v tomto oboru je důležité se stále vzdělávat...osvojovat si nové metody výuky atd... | Kladný. Myslím si, že je pro děti lepší, pokud nejsou vyřazováni mimo společnost...zároveň i pro společnost je to přínos..naučí se o těchto dětech více | Myslím, že z profesního pohledu je to pro učitelku samozřejmě náročnější práce, ale jinak bych se přikláněla k podobné odpovědi jako nahoře... | a) Ano | Myslím si, že velkou. Záleží na učiteli, aby dítě přijal, takové jaké je, pak ho tak budou vnímat i děti....zároveň se bude lépe vnímat i samo dítě, kterého se to týká. | empatie, trpělivost, pečlivost, kreativita.... | Lehce, ne nijak do hloubky....dá se říct, že vím o co se jedná, vím základní rozdělení, příznaky, způsob práce s dítětem...asi tak... | b) Ne | | Pozitiva jsme popsala již nahoře...negativa....to bych viděla asi to ztížení práce....někdy může být podle mého názoru negativem i samotná integrace pro dítě s postižením...ne každé ji asi snese... | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Docela jsem v odpovědi váhala....je to diskutabilní.....pro některé to, pro některé zas ono....pokud mají ve speciální školce více profesionální péče, která jim pomáhá v lepším rozvoji, tak je pak asi lepší speciální školka...To nic nemění na tom, že mohou mít kvalitní péči i v běžné mateřské škole... | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/22/2013 9:42 AM | e) 56 let a více | d) 26 let a více | a) Středoškolské | a) obecné | d) Jiné | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Myslím,že je žádoucí se dále vzdělávat.Obohatí to rozhled,poznání různých metod,přístupů a postupů ,které lze následně snadněji uplatnit v praxi.
Přibývá i dětí se specifickými problémy,které je třeba řešit a ikdyž je dítě odesíláno na odborná pracoviště,měla by učitelka mít alespoň základní povědomí o problému a jeho řešení. | Zásadně proti integraci nic nemám,ale je tu otázka přeplněnosti tříd ,chybějících asistentů a povědomí učitelek ,co vše to přináší a s kým mohu spolupracovat a jak dítěti co nejlépe pomoci. | Před integrací by měla učitelka projít kurzem k danému tématu,zvážit i svou osobní psychickou odolnost a sílu.Integrace není jen záležitostí 2 učitelek na třídě,ale i vstřícného postoje všech učitelek,pracovníků MŠ a rodičů dětí ve třídě.
V přeplněné třídě a nebo bez asistenta se nemůže učitelka podle svého svědomí plně věnovat ještě dítěti integrovanému. | a) Ano | Myslím si ,že je přirozeným prostředníkem mezi rodinou a kolektivní výchovou v MŠ.Bývá pro rodinu i výchovným poradcem,pomocníkem při zdolávání různých problémů,které mají i běžné děti v MŠ. | Myslím,že pedagog,který má ve třídě postižené dítě,by měl mít ,pokud nemá k ruce asistenta,menší počet hodin přímé práce s dětmi.Je vystaven daleko většímu psychickému zatížení(samostudium,příprava,vymýšlení metod,přístupů,výroba vhodných pomůcek...záznamy o dítěti,individuelní plány...)
| Z časopisů,literatury... | b) Ne | Měla jsem na třídě děvčátko nevidimé.Pracovaly jsme s kolegyní bez asistenta.Musely jsme se samostatně seznámit s problematikou.Pražské centrum nám propůjčilo několik pomůcek pro nevidomé.Spolupráce s rodinou byla vynikající.Dívenka se dlouze zapojovala do činností - špatně přijímala nové věci.Musely jsme zkorigovat v mnoha směrech dívčin postoj( samostatnost v sebeobsluze, přístup k ostatním dětem , posilování sebevědomí , zvládnout odloučení od matky , zvládat neznámý prostor ,
používat své jméno-používala matčino , zvládat rozhor s dětmi,kontakt s nimi,spolupracovat s ostatními...)Bohužel ostatní učitelky MŠ s integrací nesouhlasily,vše bylo jen na nás 2.Děti s integrací neměly problémy. | Pozitivum je,že se zdravé děti naučí žít s dítětem postiženým.Pochopí jeho problémy a naučí se mu správně pomáhat a získávat zdravý postoj k postiženým lidem všeobecně.
Negativum - dítě může natolik rušit ostatní svým chováním,že se učitelka nemůže ostatním dětem plně věnovat.Postižené dítě může být agresivní,protože nezvládne psychicky určité situace.Bez asistenta by dítě mentálně postižené být nemělo. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Integrace by byla lepší,ale odpověděla jsem z dnešní pozice,kdy jsou MŠ přeplněné . | b) Ne | b) Ne | Určitě bychom nějaké pomůcky našly,ale konkrétně je nevyjmenuji. | b) Ne | |
ANO | 6/22/2013 6:26 PM | d) 46 - 55 let | c) 16 - 25 let | a) Středoškolské | a) obecné | a) Literatura | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | - získání nových poznatků | Vzdělávání integrovaného žáka se má uskutečňovat podle individuálního vzdělávacího plánu. | Nefunguje, když chceme, aby se všichni žáci učili tytéž věci, ve stejnou dobu a stejným způsobem | b) Ne | Je třeba, aby měl k dispozici potřebné pomůcky, byl seznámen s dítětem a jeho rodinou, se speciálními potřebami dítěte. | Kreativní kompetence
Komunikační kompetence
Znalost specifik | | b) Ne | | | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/22/2013 10:36 PM | c) 36 - 45 let | b) 6 - 15 let | VOŠ pedagogická | c) odborné | d) Jiné | a) Souvisle | Způsob komunikace mezi pedagogem a dítětem se mění. Mění se i nároky na školní zralost atd. | Pro integrované dítě je to veliká výzva. Problém může nastat s rodiči ostatních dětí. | Jsem pro integraci. Ovšem obhájit si tento názor před některými kolegyněmi či rodiči nemusí být vždy lehké. | a) Ano | Pedagog je pro dítě" průvodce v novém světě". Může to být i prostředník při komunikaci mezi integrovaným učitelem a ostatními dětmi. Pro řadu dětí to může být i "zachránce" z rodiny, která nezvládá postižení svého dítěte a není schopná o dítě řádně pečovat a rozvíjet jej | Nejdůležitější je sociální inteligence pedagoga. | Něco jsem se naučila ve škole, mám kamarádky s postiženými dětmi, něco jsem si přečetla atd. | b) Ne | Je fajn, pokud může mít dítě asistenta. | Pozitiva-rozvoj dítěte s retardací
Negativa-postoj ostatních rodičů či některých pedagogů | a) Integrace v běžných mateřských školách | Pokud se vytvoří třída jen pro postižené děti, nemůžeme až tak úplně mluvit o integraci. Může se stát, že děti se vzájemně naučí různým nešvarům na místo toho, aby se dále rozvíjely. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | Přímo ind.vz.plán jsem netvořila. Reagovala jsem na potřeby dítěte vzhkledem věku a průběžně jsem s ním řešila věci, které byly právě aktuální. |
ANO | 6/23/2013 7:15 AM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | a) Souvisle | Ano. Je potřeba se stále sebevzdělávat, ale také nové poznatky zavádět do praxe. | Je důležitá jak pro integrované dítě, tak pro ostatní kolektiv. | Je zde důležitá spolupráce rodiny a MŠ. V případě, že se rodiče nezapojují, je práce učitelky velice těžká. I když má na pomoc asistenta, tak není možné dosáhnout uspokojujících výsledků. Paní učitelky se pak špatnými výsledky trápí, snaží se, aby dítě pokračovalo co nejlépe, ale někdy je to na úkor individuálního přístupu k ostatním dětem. | a) Ano | Velkou a v některých případech i jedinou. Rodiče nespolupracují a spoléhají na učitelku, že veškerou práci s dítětem udělá jen ona. | Komunikační kompetence - V dnešní době, kdy je velice špatná výslovnost (některé děti neumí mluvit ani v posledním roce školky), by bylo dobré, kdyby všechny učitelky měly základy logopedie. | Pouze základy - při studiu na VŠ. | b) Ne | | Rizika - vliv okolí na jejich osobu a možnosti, které jim jejich okolí dokáže vytvořit pro seberealizaci
Pozitiva - umožňuje dítěti pracovat podle jeho schopností, individuálním tempem | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | IVP, lepší spolupráce okolí dítěte, lepší připravenost učitelek | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/23/2013 8:02 AM | c) 36 - 45 let | b) 6 - 15 let | c) Magisterské | c) odborné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Určitě ano - "občerstvit" znalosti
předcházet syndromu vyhoření
doplnit si informace tam, kde chybí - např. při setkání s nějakou konkrétní situací, specifiky dětí, se kterými jsem se ještě nesetkala | Záleží na stupni a typu postižení, někdy integrace není vhodná ani pro integrované dítě, ani pro ostatní děti | totéž, jako osobní názor | a) Ano | zásadní - pedagog především musí dítě přijmout a být schopen brát ho jako součást dětského kolektivu, ne jako "narušitele" | alespoň základní vzdělání v oblasti speciální pedagogiky - nebývá to obvyklé | v rámci vzdělání na vysoké škole + další vzdělávání | b) Ne | | integrace je pozitivní, problém vidím v přejímání vzorců chování zdravých dětí od dítěte postiženého, vysvětlování "proč on to může a já to dělat nemůžu?" | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Záleží na stupni postižení a dalších aspektech, projevech chování atd. - určitě bych jednoznačně nevolila jen speciální MŠ, integraci pro určitý stupeň postižení pokládám za vhodnou | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/23/2013 6:07 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | c) Magisterské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | b) Vysoká škola | a) Souvisle | vzdělávat se nadále - rozhodně ano. Učitel nemůže zakrnět,zastavit se. Musí být schopný přijímat nové techniky, trendy. | Můj názor - integrace - ne. | Profesně- práce s dětma - je to velmi těžká práce i bez toho, aby tam bylo dítě s handicapem. | b) Ne | velkou | empatický, vstřícný, komunikativní | | b) Ne | | | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | speciální pedagog, menší počet dětí ve třídě, možnost lepší individuální péče | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/23/2013 9:11 PM | b) 26 – 35 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | a) obecné | b) Vysoká škola | a) Souvisle | ano | s integrací plně souhlasím | je nutné integrovanému dítěti zajistit odbornou péči | a) Ano | neustálá péče o dítě s handicapemn | trpělivost, dostatečná znalost problematiky | málo | b) Ne | | pozitiva - začlenění a rozvoj handicapovaného dítěte mezi zdravé děti
negativa - nedostatek informovanosti učitelů o problematice integrace | a) Integrace v běžných mateřských školách | Pokud budou zdravé děti v integraci s handicapovaným, budou mít k němu lepší osobní přístup. Myslím si, že naopak handicapované dítě, které je pouze mezi ostatními dětmi se stejným či podobným postižením, bude z pohledu zdravých dětí brán za outsidera, to může vést k posměškům a následně pocitu méněcennosti handicapovaného dítěte. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/23/2013 11:12 PM | b) 26 – 35 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | b) Vysoká škola | a) Souvisle | Ano, je důležité se vzdělávat po celý život - získávat nové informace a také si díky studiu či samostudiu dáváme mnoho informací do souvislostí. Budeme tak lépe chápat děti a budeme lepšími pedagogy. | Pokud dítěti prospěje, tak určitě ano - ostatní zdravé děti se učí toleranci. Ale nemyslím, že integrovat se má za každou cenu, pokud to oběma stranám nic nepřináší. | Je shodný s mým osobním názorem. | a) Ano | Tvoří jakýsi most mezi integrovaným dítětem a zdravými dětmi, učí je společnému soužití. Dále kladně působí i na rodiče dětí, kteří mají s integrací nějaký problém (rodiče zdravých dětí). Spolupracuje s rodiči integrovaného dítěte. | Odbornými znalostmi, i praktickými dovednostmi. Měl by vědět, jak s dítětem pracovat, navázat vztah. Měl by se snažit přijmout odlišnosti. | Infromace ze studia VŠ | b) Ne | | + dítě se může ve společnosti zdravých dětí lépe rozvíjet
+ zapojení dítěte do běžného života, důležité i pro jeho rodinu
- dítě nemusí mít potřebný klid
Vše záleží na stupni postižení. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Na tuto otázku se špatně odpovídá. Vždy záleží na jednotlivém dítěti. Přiklonila jsem se k odpovědi b), protože myslím, že ve speciální MŠ budou lépe respektovány potřeby hendikepovaného dítěte. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/24/2013 6:53 AM | b) 26 – 35 let | a) 5 let a méně | c) Magisterské | a) obecné | b) Vysoká škola | a) Souvisle | ano, člověk se setkává s dětmi, které mají specifické poruchy chování, jednání atd. a chce jim porozumět a aby s nimi mohl pracovat, musí znát jejich problém | kladný
jsem pro integraci | také kladný | a) Ano | důležitou
musí být integraci otevřený a podporovat v ní děti i ostatní kolegy | empatie, komunikace, jistá odbornost a znalost tématu.... | moc ne | b) Ne | | pozitiva: velký přínos pro integrovaného, kladný posun v jeho chování, vliv na odbourání negativních jevů...
negativa: pokud ho kolektiv nepřijme, je to velice těžké pro obě strany | a) Integrace v běžných mateřských školách | takové dítě se nemá stranit a oddělovat, navíc od dětí zdravých se může lépe učit | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/24/2013 8:16 AM | c) 36 - 45 let | c) 16 - 25 let | b) Bakalářské | a) obecné | a) Literatura | a) Souvisle | Ano, ve speciální pedagogice. Učitelky nemají žádné znalosti. V rámci studia bylo pouze obecné seznámení se spec. pedagogikou. | Velký problém. Při současném stavu dětí 28 na třídu je integrace velice obtížná, omezující, takřka bezúčinná. | Totožný s předchozím. Integrace ano, ale v menším kolektivu. | b) Ne | Velikou, ale musí mít potřebné znalosti, což mé současné učitelky nemají. | Kompetence vyplývají z vědomosti v oboru, což není. | Minimálně. | b) Ne | | Neumím posoudit, nezažila jsem, jednalo by se o teorii. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Odbornost. | b) Ne | b) Ne | Není vybavena. | b) Ne | Nemám zkušenost. |
ANO | 6/24/2013 11:01 AM | c) 36 - 45 let | b) 6 - 15 let | b) Bakalářské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, z důvodu globalizace a neustálého vývoje potřeb dětí | Pozitivní, děti se budou moci zapojit do běžného života | Učitelky musí mít více znalostí v tomto oboru. | a) Ano | Důležitou | psychoterapeutický výcvik, zaškolení | Mám málo informací | a) Ano | Dětem se musela věnovat větší pozornost, zvýšená komunikace, | pozitiva: Děti se dostanou do bežné společnosti
negativa: Integrace je nagativni v tom, že děti s určitým druhem postižení nebudou dětem bez postížení "stíhat". Budou více izolování od ostaních dětí a budou předmětem posměchu. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Pedagogičtí pracovníci jsou zde speciálně školeni pro práci s těmito dětmi: Mají větší trpělivost. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/24/2013 11:20 AM | c) 36 - 45 let | d) 26 let a více | b) Bakalářské | a) obecné | a) Literatura | a) Souvisle | Ano, v současné době přibývá více dětí s mentálními problémy. | Pokud to situace výslovně vyžaduje, tak ano (záleží na druhu mentální retardace dítěte). | V těchto situacích je dobré zapojit do činnosti asistanty, kteří svou přítomností zajistí klidnější a plynulejší chod vzdělávání. | a) Ano | Role pedagoga v běžné třídě: asistent, zdravotník, psycholog. | Kompetence: vším čím by pedagog ovlivnil klidnou, radostnou a předvším přátelskou atmosféru v MŠ. | Pouze z literatury, osobní komunikace s p. učitelkami, které se s touto problematikou potýkají. | b) Ne | Pouze z vyprávění. | Pozitiva: dětí se seznámí s problémy mentálně retardovaných dětí, naučí se je vnímat jako svoje vrstevníky s právem rovnocennosti, pomáhat jim a naučit se s nimi žít v běžném životě.
Negativa: ovlivněno vzdělávání, v některých případech - dětská zloba, výsměch či separace. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Z důvodu: všichni jsme si rovni, přizpůsobené vzdělávání, personální zajištění dle potřeb. | b) Ne | b) Ne | Není. | b) Ne | Nemám. |
ANO | 6/24/2013 12:14 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | a) Středoškolské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | ano, rpo neustále se postupující možnosti zlepšení | jsem pro integraci s pomocí asistentů, netýká se to ovšem všech dětí, je to individuální | stejný jako osobní | a) Ano | nejen pedagog, ale další skupina odborníkůp | pedagog by měl mít základní povědomí o integraci mentálně postižených dětí | obecně | a) Ano | | | a) Integrace v běžných mateřských školách | nelze vybrat jen jedno, záleží na stupni mentální retardace a více okolnostech, tudíž se podle toho volí i zařazení dítěte do MŠ | a) Ano | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/24/2013 1:11 PM | c) 36 - 45 let | a) 5 let a méně | VOŠ | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | d) Jiné | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, specifika dětí s SVP je nutno studovat neustále a hledat širší souvislosti např. v rodině, běžná onemocnění dětí, reakce na očkování atd. | Velmi kladný jako ředitelka MŠ jsem rozhodla, že v naší školce budeme integrovat. Máme dvě děti s SVP a paní asistentku pedagoga. | Integrace obohacuje děti s SVP, učitelky a ostatní děti. Děti se učí přijímat jinakost dětí s SVP. | a) Ano | Velmi důležitou, dítěti je průvodcem a ochranou při jeho prvních setkávání v dětském kolektivu. | Měl by mít vzdělání minimálně jako asistent pedagoga - seminář. | | b) Ne | | | a) Integrace v běžných mateřských školách | | a) Ano | a) Ano | | a) Ano | IVP máme sestaven odborníky z SPC, který si paní asistentka pedagoga ve spolupráci s paní učitelkou doplňuje a vytváří. Paní učitelka má vystudovanou vysokou školu obor speciální pedagogika. |
ANO | 6/24/2013 2:11 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | a) Středoškolské | a) obecné | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | to každému učiteli ukáže praxe,že se neobejde bez studia | rozporuplný - má to svoje pro i proti (pro - děti se naučí žít a respektovat s těmito dětmi, vždyť takový je život, proti - nelze vše s těmito dětmi provozovat zejména při počtu tolika dětí v mš) | zažili jsme pouze jeden případ zařazení dítěte do MŠ - bylo to náročné i krásné zároveň, ale protože v té době jsme neměli nárok na osobního asistenta ani nic podobného, počet dětí ve třídě i s tímto dítětem byl 28, bylo to za těch 1/2 roku strašně vyčerpávající. Učitelky se nemohli dostatečně věnovat všem dětem stejně. Toto dítě mělo v podstatě veškerou pozornost a o tom není intergrace. | a) Ano | nejdůležitější | veškerými, které se týkají postižení či specifické poruchy jednotlivce integrovaného do MŠ | ano jsem, mám základní informace z oblasti psychogie a další informace z čerpání z internetu (jako reakci při zprávě od psychologa na jednotlivé děti) | a) Ano | zkušenost- to by bylo na dlouhé vyprávění a k Vaší práci by to nemělo žádný význam, co neprožijete nepopíšete | pokud to byli tzv. klidné děti, jako jsme měli my, negativa naprosto žádná
pozitiva postupné vedení dětí jak pomoci svým kamarádům a nevidět v nich nic neobvyklého | a) Integrace v běžných mateřských školách | záleží na druhu a stupni mentální retardace, pokud je nižší mohou jim děti snáže přiblížit svět okolo nich než dospělí | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
NE | 6/24/2013 6:44 PM | a) 18 - 25 let | a) 5 let a méně | a) Středoškolské | a) obecné | a) Literatura | a) Souvisle | Určitě ano, protože člověk by si měl rozšiřoat své znalosti a vědomosti. | Určitě jsem pro integraci. | Je stejný jako osobní. Určitě je to velice náročně, ale pokud je k tomu nějaká motivace, tak se to dá rozhodně zvládnout. | a) Ano | Důležitou. | Měl by být trpělivý, přátelský, měl by mít určitou motivaci, znalosti ze speciální pedagogiky. Měl by znát potřeby dítěte a umět omunikovat s rodiči. | Obeznámena jsem pouze z literatury | b) Ne | | pozitiva - dítě s MR si zvykne žít mezi normalními dětmi a nebude se poté bát být ve společnosti. Naopak normalní děti si zvyknou na to, že jsou i děti, které jsou odlišné. | a) Integrace v běžných mateřských školách | Dítě s MR si zvykne žít mezi normalními dětmi a nebude se poté bát být ve společnosti. Naopak normalní děti si zvyknou na to, že jsou i děti, které jsou odlišné. | b) Ne | a) Ano | mobilní nábytek | b) Ne | |
NE | 6/24/2013 7:29 PM | c) 36 - 45 let | a) 5 let a méně | c) Magisterské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, z důvodu celoživotního vzdělávání a růst potřeb dětí | Spíše negativní | Je dobré začlenit děti s postižením, buhužel ne vždy to má pozitivní dopad | a) Ano | podstatnou, z důvodu začlení a péče | Psychická vybavenost, odborné vzdělání, autorita, kreativita | částečně jsem obeznámena | b) Ne | | Pozitiva, děti s mentální retardací se budou moci pohybovat i mezi ostatními dětmi, ale spíše v tom spatřuji negativa: děti musejí mít zvláštní péči, mají jiný styl chování. Potřebují širší dohled. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Učitelé jsou více připraveni a více obeznámeni s jejich výchovou. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
NE | 6/24/2013 7:37 PM | b) 26 – 35 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | c) odborné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | ano, vzhledem k měnící se úrovni školského systému a potřebám dětí | negativní | negativní, děti s mentálním postižením potřebují větší péči a úpravu prostředí | b) Ne | podstatnou roli, vzhledem k přípravě dětí | výcvik, školení, psycická stabibilita | spíše nejsem | a) Ano | Děti potřebují větší pozornost, a více péče, člověk u nich musí být více trpělivý | pozitiva: děti se navzájem poznávájí a díky integraci děti s mentální retardací mohou být mezi ostatními dětmi | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Speciální výcvik, speciální pomůcky a úpravu mateřských školek, vzdělání je přizpůsobeno jejich potřebám | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/24/2013 8:16 PM | b) 26 – 35 let | b) 6 - 15 let | a) Středoškolské | a) obecné | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Určitě ano, dětí s handicapem přibývá a metody se neustále mění. | Jsem rozhodně pro. | Stejný jako osobní | a) Ano | důležitou a to po všech stránkách - v podstatě připravuje dítě na další zdělávání. | vstřícnost, praxe, komunikativnost, trpělivost, | Samostudium, z literatury a seminářů | b) Ne | | pozitiva - dítě se naučí žít mezi intaktními dětmi | a) Integrace v běžných mateřských školách | podle stupně mentální retardace | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/24/2013 9:23 PM | c) 36 - 45 let | c) 16 - 25 let | a) Středoškolské | b) specifické (např. somatopedie, psychopedie atd.) | b) Vysoká škola | a) Souvisle | Ano, protože se ve své praxi neustále a čím dál více setkáváme s dětmi, které mají různá postižení.Některé zdravotní potíže u dětí jsou takového rázu, že setkat se v praxi s daným problémem není až tak obvyklé. Proto je důležité se neustále vzdělávat.I výchovné metody se vzhledem k pokroku ve světě neustále mění. Je důležité mít přehled v jakékoli době a neusnout na vavřínech. | Integrace je velmi dobrá věc, ale záleží na závažnosti postižení. Integrace může dítěti velmi pomoci, ale i ublížit. Pokud má dítě velmi výrazný handicap, zde bych nad integrací váhala. Domnívám se, že ve speciální škole by byla těžce handicapovanému jedinci dána lepší péče. | Já osobně mám zkušenost z integrací dětí a to v oblasti postižení: zrakové, sluchové ( Kochleární impantát), mentální, somatické (MO). Integrace těchto dětí se z mého pohledu zdařila. Záleží hlavně na přístupu pedagoga a spolupráce s odborníky a hlavně rodiči. | a) Ano | Domnívám se,že velkou. Integrované dítě v běžné MŠ získá větší sebevědomí,kamarády, kteří postižené dítě během školního roku berou jako běžného žáka třídy a tím usnadní postiženému dítěti lepší a klidný vstup do základní školy. | Hlavně by měl být trpělivý, dostatek informací o daném postižení dítěte,vzděláním popřípadě vzděláváním ve speciální pedagogice | Získala jsem informace a vědomosti pří studiu speciální pedagogiky | a) Ano | Důležité bylo seznámit se s diagnózou daného dítěte. Dalším důležitým krokem byl rozhovor s rodiči postiženého dítěte, kteří ( pokud jsou ochotni spolupracovat) vás seznámí s režimem a návyky dítěte. Na základě těchto informací se postupně osobně seznamujete s postiženým dítětem a vytváříte si vlastní diagnostiku, která vám napomáhá k další práci a vzdělávání takto postiženého jedince.Je to práce velmi náročná jak časově tak psychicky. Dalším důležitým krokem je vytvoření individuálního vzdělávacího plánu, který je v souladu s třídním vzdělávacím plánem v návaznosti na školní vzdělávací plán.Velkým usnadněním je dobrá spolupráce s odborníky a hlavně rodiči. | pozitiva: začlenění se do kolektivu, získání sebevědomí a důvěry v druhé
negativa: prvopočátky šikany, není zde možnost absolvovat veškeré aktivity jako zdravý jedinec | a) Integrace v běžných mateřských školách | Integrace ano, ale pouze u dětí s lehkou mentální retardací, kdy si ještě uvědomují svoji své "Já". V případě střední, těžké a hluboké mentální retardace se přikláním k speciálním mateřským školám | b) Ne | b) Ne | | a) Ano | Individuální vzdělávací plán jsem sestavovala osobně ve spolupráci s odborníky, lékařem a rodiči. Všichni se svými informacemi podíleli na tvorbě IVP. |
ANO | 6/25/2013 7:20 AM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | c) Magisterské | a) obecné | c) Semináře | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | - v profesi učitelství pro mateřské školy se bez stálého sebevzdělávání neobejdeme - jinak sklouzneme do opakování stejného stejným způsobem a to by byla nuda pro děti i pro učitelku, dále - nové projevy dětí i rodičů si žádají tradiční i nové postupy pohledů a řešení | - ano,pokud jsou vytvořeny podmínky, jinak to nemá smysl / podmínky = snížený počet dětí, vybavenost pomůckami a přizpůsobením prostředí / | stejný, jako předchozí | a) Ano | jednu z nejzásadnějších a samozřejmě záleží na spolupráci s rodiči | znalosti a dovednosti z oblasti speciální pedagogiky
laskavost a celkově velmi citlivý přístup k dětem + empatie
trpělivost a kreativita
komunikativní dovednosti | průměrně | b) Ne | | pokroky tohoto děcka a pro ostatní děti postupné získávání povědomí o možnostech soužití s těmito dětmi, naučí se jim pomáhat, chápat atd. | a) Integrace v běžných mateřských školách | pro snadnější včlenění se do běžného života | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 9:17 AM | c) 36 - 45 let | c) 16 - 25 let | c) Magisterské | a) obecné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Přibývá dětí se specifickými poruchami. Prospívá jim integrace v rámci běžné mateřské školy. | Pozitivní. Děti se od sebe navzájem učí. Je to přínosné i pro ostatní děti z MŠ. | Prospěšná, ale je problém sehnat peníze na asistenty. | a) Ano | Měl by být seznámem s problematikou příslušného postižení , prohlubovat své znalosti v oboru speciální pedagogiky. | Studovat psychický vývoj dítěte s mentální retardací , vhodnost pedagogických postupů, řešení problémů příslušného postižení. Umět pracovat s celou dětskou skupinou. Vědět, jak dětem vysvětlit, že je jejich kamarád "trochu jiný". | Ze seminářů na VŠ | a) Ano | Dítě bylo bohužel agresivní a rodiče odmítli platit asistenta. Domluva s rodiči byla těžká, protože byli vietnamské národnosti. Ve spolupráci s odborem sociálních služeb jsem zajistila následnou péči, dítě odešlo do speciální MŠ. | Pozitiva: zkušenost ostatních dětí s tím, že všichni nejsou stejní. Tolerance společnosti-rodičů.
pro postižené dítě větší možnost osobního rozvoje.
Negativa: nedostatek finančních prostředků pro osobní asistenty, nedostatek času pro školení personálu, některé záporné reakce rodičů. | a) Integrace v běžných mateřských školách | Napodobuje dětskou skupinu, lépe se učí, začleňuje se do společnosti. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 9:36 AM | b) 26 – 35 let | a) 5 let a méně | b) Bakalářské | d) žádné | a) Literatura | a) Souvisle | Řekla bych, že pohled na věc se mění. "Staré" učitelky mají jiný názor než mladé. | Jsem pro, každá třída ve školce by měla mít alespoň 1 dítě. Učitelky je ale nejsou ochotni "hlídat". Měli jsme 2 roky takovou holčičku a kolektiv jí pomáhal a děti jí braly takovou jaká je. Až naše nová "stará" paní učitelka jí "vyštípala". | Všechno jde, když se chce. Je to více práce - takové dítko se musí více hlídat a mít více trpělivosti a to bohužel většina učitelek není ochotno, i když by mohly. Přitom to prospěje jak kolektivu, tak tomu děcku. Mezi ostatními dětmi přeci jen se snaží udržet krok a někam se posouvá, stejně tak ostatní děti se učí vnímat někoho s handicapem jako součást běžného života. Učí se, že je třeba někomu pomáhat. | a) Ano | Tu největší. Dětský lékař nám řekl, že nás obdivuje, když máme tuto holčičku. Bylo to pouze o pedagogovi, jestli mu takové dítě vadí ve třídě nebo ne. V podstatě měl informace od dětského lékaře, od rodičů i z knih. Takže péči by zvládnul. | Naše paní učitelky neměly žádné speciální znalosti. Samozřejmě je lepší, pokud by byl v oboru vzdělaný, ale ono děcko "nestíhá" normální režim, takže se i tak posouvá vývojem dopředu. Od ZŠ již by mělo být vedeno speciálně podle svého postižení. | Nejsem vzdělaná v oboru. | a) Ano | Ve věku cca 2 let byl viděn pouze rozdíl v zaostalosti, ve 4 letech již potřebovala více péče - více hlídat, více komunikovat, nabádat k činnostem,.... Od 5-6 bych to viděla na speciálního pedagoga-lékaře. Další děcko od 2 let dohánělo vrstevníky, až ve svých 4 letech bylo těžké na první pohled poznat, že má mentální problém. Kolektiv ji "vytáhl". | žádná negativa, snad jen, že je možné mít pouze 1-2 děti v kolektivu | a) Integrace v běžných mateřských školách | Nemohu bohužel posoudit jak se pracuje s dětmi ve speciální školce. Moc míst tam ale asi nemají, takže moc dětí nebude mít tu šanci na speciální program. | b) Ne | a) Ano | Jsme malý kolektiv. Máme děti od 2 let, k nim uzpůsoben nábytek, takže to vyhovuje i postiženým dětem. | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 9:37 AM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | a) Středoškolské | a) obecné | c) Semináře | a) Souvisle | ano v rámci prohlubování znalostí | v našem městě je speciální školka.takže integrace ano v rámci možností kapacity MŠ | integrace ano, ale méně postižené děti | a) Ano | musí přistupovat individuelně , spolupracovat hlavně s rodiči,celoživotně se vzdělávat, konzultovat s s odborníky, účastnit se kurzů, seminářích, | patřičné vzdělání
| z literatury, ze seminářů, z internetu | b) Ne | | pozitivum - pro dítě s postižením je to přínos, pro pedagoga práce navíc, při počtu 28 dětí na třídu je to více méně nemyslitelné | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 10:28 AM | c) 36 - 45 let | c) 16 - 25 let | c) Magisterské | c) odborné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | ano, mnoho dětí s ADHD, OŠD, dyslálií, integrace i ostatních - zrakově, sluchově handicap. apod | do určité míry s ní souhlasím, těžké poruchy patří do spec, zařízení | viz výše, není mnoho speciálních pedagogů v MŠ - proto se domnívám, že lepší péči pro tyto děti dostanou ve spec. zařízeních | a) Ano | je nutné se vzdělávat v oblasti - postižení dítěte - psychopedie | schopnosti dále se vzdělávat, empatie, spolupráce s odborníy a s rodiči dítěte | studuji magisterský obor speciální pedagogiky | b) Ne | | tolerance "normálních" dětí k postiženému, děti lépe navazují kontakty
| b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | do určité míry je integrace lepší - lehká ment ret, u střední a těžké - spec škola výhodou - menší počet dětí - jiné tempo činností, více pedagogů - speciálních | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 12:15 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | b) Bakalářské | a) obecné | c) Semináře | a) Souvisle | Neustále je potřeba se vzdělávat, neboť se vyvíjí děti i jejich potřeby a stále přibývá problémových dětí, se kterými si rodiče neví rady a myslí si, že vstupem do MŠ se to vyřeší samo. | Integrace je dobrá věc, ale musí na ni být připravené podmínky. Pokud nejsou tak je to vždy na úkor někoho a něčeho. | Viz víše | a) Ano | Roli velkou, ale většinou bez přípravy, takže se učí za pochodu což nebývá to pravé, vzhledem k potřebám jednotlivého dítěte. | - umět předvídat
- umět přiměřeně reagovat
- znát zákonitosti postižení | - velmi málo | a) Ano | Bylo to v naplněné třídě bez asistenta, mohu říci na úkor zdravých dětí. | Pozitiva - děti se naučí dívat na postižené děti jinýma očima, neodsuzují je, snaží se mu pomoc- největší přínos v sociálních vztazích
Negativa - pokud by bylo dítě zařazeno do speciální třídy a mělo intenzivní péči možná by se mohlo posunout ve vzdělávání dál? | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | viz bod. 16 | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 12:24 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | c) Magisterské | a) obecné | a) Literatura | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Zcela určitě, pořád je potřeba se dovídat nové informace z oboru | Integrace určitě ano, ale těžká a velmi těžká postižení nezařazovat do běžných tříd mateřské školy. | Při počtu 28 dětí na třídě je tato práce velmi, velmi náročná, jak organizačně, tak odborně. | a) Ano | Velmi důležitou. Empatie, odborná znalost problematiky, spolupráce s rodinou postiženého dítěte, to vše by měl předškolní pedagog zvládnout velmi kvalitně. Ale samozřejmě je vše o člověku a jeho odborném vzdělání, elánu a nadšení pro tuto práci. | Kompetence ke zvládání problémů, kompetence odborné, kompetence komunikativní. | V obecné a základní rovině v rámci středoškolského vzdělání učitelek mateřské školy doplněné o znalosti z absolvovaných seminářů. | b) Ne | | Pozitiva pro rozvoj postiženého dítěte: jeho ozapojení do kolektivu běžné třídy mateřské školy, komunikace s dětmi stejného věku, rozvoj jeho dovedností, podpora jeho kamarádů - sociální vazby.
Negativa: náročnost práce pro pedagoga s organizačním zajištěním, vytvářením prostoru pro práci s dětmi s mentální retardací. | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Záleží na stupni mentální retardace. S lehčím postižením určitě do mateřské školy běžného typu, s těžším postižením speciální mateřské školy pro děti mentálně postižené | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 1:57 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | c) Magisterské | c) odborné | b) Vysoká škola | a) Souvisle | Určitě, sledovat nové trendy v oboru, nové přístupy. Rozšiřovat si znalosti, které jsou potřebné pro výchovně vzdělávací práci. Změny v legislativě apod. | Určitě by neměla probíhat za každou cenu, speciální školství je nezastupitelné a hraje významnou roli v rozvoji dětí se spec. vzdělávacími potřebami (nehledě na počty dětí ve třídách, které jsou nesrovnatelné se ZŠ).
| Pokud je dítě schopno zvládat běžný chod třídy společně s ostatními dětmi, určitě se jí nebudu bránit. V případě vážnějších obtíží by bylo vhodné i personální zajištění (asistence), aby dítě mělo šanci svůj handicap dorovnávat s pomocí a ind. péčí.
Což v dnešních podmínkách zejména finančních a personálních není v běžné třídě MŠ samozřejmostí. | a) Ano | Klíčovou - reguluje vztahy a klima ve třídě i kolektivu MŠ (přijetí a začlenění dítěte s odlišnostmi do kolektivu dětí), pracuje s dětmi po stránce rozumové i emoční, tvoří základy osobnosti dítěte - dodává sebedůvěru, rozvíjí dítě po všech stránkách osobnosti, sebeobslužné dovednosti....
| Vzdělávat se v oblasti, kterou dané konkrétní postižení dítěte vyžaduje, získávat dostatek pomůcek, odborných informací, speciálních přístupů...Aktivně vyhledávat spolupráci s odborníky apod. | Jsem obeznámená. | b) Ne | Jen v lehké formě - dítě bylo zařazeno do speciální třídy logopedické pro souběžné vady řeči. Nižší počet dětí ve třídě a práce dvou pedagogů zároveň umožnily bezproblémové začlenění dítěte do třídy. | Vhodná je podle mého názoru jen integrace dětí s lehkým ment. postižením a jen za určitých podmínek (nižší počet dětí, asistent...).
Při začlenění do běžných tříd se obávám možnosti nepřijetí kolektivu třídy (zejména ZŠ), dítě může častěji prožívat pocity neúspěchu, nedostatečnosti...
Může se stát obětí šikanování, posměchu, nebude zvládat tempo ostatních - nejsem příznivec tohoto řešení, speciální školství má nezastupitelnou roli !!!
(sama mám praxi pedagoga v základní škole praktické i v základní škole speciální - děti zde mají přizpůsobené podmínky, pracují svým tempem, zažívají pocit úspěchu a ohodnocení výkonu - jsem rozhodně pro jejich zachování). | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Vhodná je podle mého názoru jen integrace dětí s lehkým ment. postižením a jen za určitých podmínek (nižší počet dětí, asistent...).
V dnešních podmínkách českého školství nejsou vhodné podmínky !!! | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 3:06 PM | c) 36 - 45 let | d) 26 let a více | c) Magisterské | c) odborné | b) Vysoká škola | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, vývoj jde stále dopředu.Přicházejí nové-jiné děti, které mají specifické výchovné potřeby a je dobré vědět, jak s těmito dětmi pracovat a rozvíjet jejich potenciál. | Smíšený. | Domnívám se, že težce postižení by měli mít svůj prostor a měli by o ně pečovat speciálně vyškolení lidé. Pracují mimo jiné s nadprůměrně intelig.dětmi a domnívám se, že slučovat tyto a jiné skupiny není v rámci integrace možné.Každý má jiné priority a požadavky. | a) Ano | Nejdůležitější. | Maximální vzdělání a zkušenosti v oboru. | Okrajově. | a) Ano | To by bylo na 4 stránky A4. | | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | | a) Ano | a) Ano | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 5:17 PM | d) 46 - 55 let | d) 26 let a více | c) Magisterské | a) obecné | a) Literatura | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, člověk hlavně pedagog musí mít určité odborné znalosti, neboť se setkává se stále novými dětmi a svět se neustále vyvíjí. | Lze , pokud je to přínosné pro postiženého. Záleží na stupni postižení | Stejný názor jako předchozí. Musí být vhodné podmínky, aby integraace měla smysl. | a) Ano | Je jedním z nejdůležitějších činitelů | odborné a pedagogické schopnosti, trpělivost, porozumění, .. | částečně | b) Ne | | | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Zažila jsem mentálně postižené děti na ŠvP, s kterými jsme se scházeli při stravování. Děti nezvládaly hluk, množství ostatních dětí. Myslím, žie potřebují klid, svůj režim a v klasické třídě s 25 dětmi jim to není umožněno. Potřebují jiný přístup učitelky, jiné vzdělávání, malý kolektiv dětí. | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |
ANO | 6/25/2013 5:28 PM | d) 46 - 55 let | c) 16 - 25 let | b) Bakalářské | a) obecné | a) Literatura | b) Systematicky (např. školní systém, kurzy, výcviky apod.) | Ano, vše se vyvíjí, mění v závislosti na naší společnosti, na požadavky, které jsou na pedagogy kladeny. | Nemám žádnou zkušenost na našÍ MŠ - určitě je to práce a zodpovědnost navíc. Pokud je dítě schopné se zapojit do dění v MŠ je to pro takové dítě jistě nesmírnou výhodou a motivací. | Žádné spec. vzdělání, musela bych se s danou problematikou seznámit sama díky literatuře. Omezuje ostatní děti - nutná pomoc asistenta. | a) Ano | Zásadní - jeho přístup je nesmírně důležitý pro zapojení dítěte do běžné MŠ. Nesprávné vedení dítěte může velmi ublížit a poškodit handic. dítě. | Speciálními kompetencemi snad ani ne, ale určitě povinností seznámit se s odbornými postupy, pomůckami, proškolit se ...mám na mysli pedagoga z běžné třídy, nikoli specialistu v oboru | Velmi málo - ze studií, z literatury, z doslechu | b) Ne | | Pozitiva - výhoda a motivace, začlenění dítěte do společnosti i v budoucnu
Negativa - určitě jistým způsobem ovlivní tempo a způsob práce s dětmi
Celkově jistě mnohem náročnější plánování a přístup k dítěti | b) Speciální mateřské školy pro mentálně postižené | Méně dětí ve skupině, odborné vedení, velký výběr hraček, pomůcek pro rozvoj postiženého dítěte, uzpůsobení prostředí | b) Ne | b) Ne | | b) Ne | |