| | | | | | | | | | | | | | | |
ANO | 4/12/2017 12:03 PM | Integrovaná střední škola odborná | školní metodik prevence | VUT FE, UPOL | 14 let | "Vše mi projde, nějak to dopadne, hlavně mi dejte pokoj a nic po mně nechtějte!" | Vulgarita, agrese, bezohlednost, šikana, kyberšikana,... | Denně, v každé třídě je min jeden takový žák | Individuální přístup | ANO | Výchovný poradkyně, školní psycholog | Obecně ano, nastavuje rámec | dotazníkové šetření, pohovor se žáky, třídním učitelem, vyučujícími,.... | Do druhého | PPP |
ANO | 4/12/2017 12:31 PM | SOŠ a SOU | ŠMP | VŠ pedagogického směru + ukončené studium pro výkon spec. činností (ŠMP) | 3 roky | chování, které poškozuje samotného žáka, znemožňuje funkční komunikaci, brání ve vzdělávání žákovi samotnému i jeho okolí, je důsledkem nezvládání vlastních emocí, případně nezvládnutých strategií a zásad chování | neplnění povinností (docházka, studijní úkoly školní i domácí...), agresivita (verbální i fyzická, zaměřená i proti sobě), neschopnost komunikace (uzavřenost, nevyžádání si pomoci), problematické vztahy s okolím (dospělými, vrstevníky), prospěch neodpovídající schopnostem žáka... | častěji = drobná zanedbávání povinností a nerespektování pravidel
méně často = závažnější potíže (pocity vyčlenění z kolektivu, sebedestruktivní stavy, zneužívání návykových látek, záškoláctví) | nastavením pravidel účinné pomoci - existence školního poradenského střediska, vzájemná informovanost pedagogů / žáků / rodičů, funkce školního psychologa, školní klima (otevřené, přátelské) | ano (spoluvytvářím) | oba metodici prevence a další členové školního poradenského střediska (metodici pro prevenci závislostí, metodik adaptačních kurzů) | ano - jasně daným postupem při řešení vzniklých situací, skladbou preventivních aktivit pro žáky | schůzky s TU, vzájemná informovanost učitelů v případě potřeby, vstupní dotazníky žáků | stupeň 1 - individuální péče, řešení aktuálně vzniklých situací - konzultace s psychologem, práce s žákem, kolektivem třídy | dle potřeby - ostatní učitelé, rodiče, SVP, PPP a SPC, OSPOD, Policie ČR, Klokánek aj. |
ANO | 4/12/2017 1:51 PM | SOŠ | Vých.poradkyně | VŠ | 2 roky | Chování, které se vymyká normám chování. | neuznávání autorit, neuznávání šk. řádu, drzost, neomalenost, vykřikování, manipulace se školním majetkem, nošení látek do školy, šikana spolužáků, učitelů .... | Přibližně 4 případy za šk. rok. | Besedy, preventivní akce. | ANO. | Na programu se podílí šk. preventista. | Ano, ve všem. | Dotazníky, rozhovory, hry. | První či druhý, záleží na obtížích a projevech,. | se všemi vedenými |
ANO | 4/17/2017 7:42 PM | SOŠ | výchovný poradce | VŠ | 9 LET | MAJÍ RŮZNÉ PODOBY, NELZE JEDNOZNAČNĚ DEFINOVAT, NAPŘ. PŘI PORUŠENÍ ŠKOLNÍHO ŘÁDU, ALE NEMUSÍ TO BÝT JEN TO | ŠIKANA | OBČAS | ADAPTAČNÍ KURZY, OTEVŘENOU KOMUNIKACI, INFO O TOM, KDE HLEDAT POMOC, VYSVĚTLOVÁNÍ, UVÁDĚNÍ PŘÍKLADŮ PRAXE | ANO | METODIK PREVENCE | V POSTUPECH | DOTAZNÍK B3 A PODOBNÉ | RŮZNĚ | PODLE SITUACE |
ANO | 4/17/2017 8:06 PM | SOŠ a SOU | VP | PF Hradec Králové- RJ-D, UHK-NJ, PF Olomouc-Speciální pedagogika | 2 roky | Nedodržování základů slušného chování, záškoláctví, vulgární chování, neplnění základních povinností- nepřipravenost na výuku, nezájem o studium | Nerespektování, vulgarita | Velmi často | Postihy v rámci školního řádu, domluva - vše neúčinné | Ano | Vedení | Ne | Ne | 1.-3. | Rodiče, PPP, SPC, OSPOD, Riaps, Policie ČR |
ANO | 4/17/2017 9:01 PM | střední odborná škola (maturitní obory i učební obory) | učitel a výchovný poradce | VŠ technického směru
Speciální pedagogika - rozšiřující studium
Specializační studium pro výchovné poradce
Specializační studium pro metodiky prevence | 10 let spojené funkce metodik prevence a výchovný poradce
nyní 3 roky pouze výchovný poradce | Problémové chování žáka je chování dítěte, které překračuje očekávané projevy chování vzhledem k věku a k situaci, kontextu | Vyrušování, neplnění příkazů a úkolů vyučujících, nenošení pomůcek, opakované pozdní příchody, nerespektování vyučujících a časté vyvolávání sporů s vyučujícími, aby na sebe upozornili a získali obdiv a úctu vrstevníků - pozitivní sociální status, zkoušení posouvání stanovených hranic chování ve výuce, netolerantní chování ke spolužákům popřípadě i vyučujícím - může vest až k šikanování včetně kyberšikany spolužáků i vyučujících. Někdy krádeže i ve škole a ničení majetku a vandalismus. Rizikové chování - kouření v budově školy, na školních akcích, experimentování s drogami ve škole, ale i mimo ni, propagace extremistických skupin, symbolů. Největším problémem je záškoláctví aj. | Skoro každý den - nekázeň, nerespektování vyučujících, záškoláctví, netolerantní chování. | Požadujeme dodržování školního řádu, při nedodržování udělujeme výchovná opatření, provádíme pohovory s žáky a jejich rodiči (občas jsou vytvořeny pro problémové žáky výchovné plány). Informujeme žáky, jaké chování je netolerantní, proč je šikanování nebezpečné a koho mají informovat, pokud se sami nebo jejich spolužák stane terčem šikany - programy neziskovek o šikanování , v hodinách OBN. Pro žáky jsou také organizovány workshopy a programy drogové problematiky - informovanost žáků o škodlivosti jednotlivých drog. Dále programy pro posílení asertivního chování a sociálních dovedností | Máme pro každý rok vytvořen MPP. | Školní metodik prevence ve spolupráci s výchovným poradcem. | Ano - stanoveny postupy, jak postupovat při problémovém chování žáků. | Každý rok provádíme dotazníkové šetření žáků prvních a druhých ročnících v druhém a čtvrtém čtvrtletí - zjišťování klimatu jednotlivých tříd a problémového chování žáků. | Většinou do prvního stupně, žáci s ADHD v druhém stupni - stanovuje ŠPZ | hlavně s rodiči, PPP, OSPOD, Policie ČR, KAPPA - HELP, dorostoví lékaři |
ANO | 4/17/2017 10:20 PM | střední průmyslová škola | ŠMP, TU, pedagog | VŠ pedagogického směru pro SŠ + dvouleté akreditované vzdělávání pro ŠMP | 8 let | Z různých pojetí lze asi nejvýstižněji shrnout, že problémové chování žáka je chování dítěte, které překračuje očekávané projevy chování vzhledem k věku a k situaci, kontextu, nese v sobě negativní konotace. Pojem je tedy výsledkem sociálního konstruktu. Označujeme tak ty situace, kdy se dítě ve svých projevech opakovaně odlišuje od očekávatelné vývojové a sociokulturní normy chování dané věkové skupiny. | agrese, neschopnost sebereflexe a sebekontroly, psychické problémy, neschopnost uznat jakoukoli autoritu, nezájem o vlastní budoucnost, neschopnost komunikace s ostatními, nedostatečná socializace v rámci rodiny | občas a v obvyklé míře | viz. MMP dostupný na stránkách školy | viz. odpověď8 | ŠMP, učitelé, vedení školy, VP | ano, pokud se jedná např. o další vzdělávání ŠMP a pedagogů v různých oblastech problémového chování | mapa školy, schůzky studentské rady, pravidelné každoměsíční porady pedagogů. třídnické hodiny | nerozumím otázce (podpůrná opatření se používají pro žáky s problémy ve vzdělávání, tj. řeší je VP) | ostatní učitelé, rodiče, PP, Police ČR |
ANO | 4/18/2017 8:24 AM | střední odborná škola | učitel, metodik prevence | FF - obor sociologie a andragogika | 8 let | chování, které jedinci brání se začlenit se do společnosti a žít v ní v souladu s většinově uznávanými hodnotami a normami | závislosti, sebepoškozování, šikana | v malé | posilování sebevědomí žáků, vytváření pozitivní atmosféry na škole | ano | metodik prevence, výchovný poradce, vedoucí vychovatelka | v zamyšlení nad cíli prevence a prostředky jejich dosahování | sociometrický dotazník B3 | 2 | učitelé
rodiče
PPP |
ANO | 4/18/2017 10:49 AM | odborné učiliště | výchovný poradce | Magisterské, studium výchovného poradenství 2 roky. | 9 let | Neakceptování autority, drzost, neplnění základních povinností žáků, neustálé používání mobilního telefonu. | Šikana, opozice, vůči vyučujícím. | Ve střední míře | Preventivní pohovory se žáky a jejich zákonnými zástupci, semináře, besedy. | Ano | Metodik prevence patologických jevů | Ano, v uplatnění postupu při setkání s vých.problémy, drogami. | Besedy se žáky, spolupráce s třídním učitelem a učiteli odborného výcviku. | Do prvního stupně. | TU, UOV, rodiči, školním psychologem, metodikem prevence, OSPOD, méně s Policií ČR. |
ANO | 4/18/2017 8:28 PM | Střední odborná škola, střední odborné učiliště a odborné učiliště | speciální pedagog, výchovný poradce, metodik prevence | Vysokoškolské v oboru Speciální pedagogika, Edukace jedinců s více vadami
Doplňkové studium pro stávající výchovné poradce
Kurz pro školní metodiky prevence
| 15 let | Takové, které přesahuje obvyklé normy jednání a chování u jedinců v určitém věku. | Vzhledem k tomu, že jsem na střední škole, lze usuzovat, že toto chování je uzjevné již od prvního stupně základní školy.
- nevhodné až hrubé a sprosté vyjadřování
- problémy s uznáváním autorit
- maladaptace (snížená schopnost přizpůsobit se požadavkům školy)
- nezřídka patologické rodinné prostředí, které žáky v jejich neadekvátním chování podporuje
| Téměř denně, patříme mezi největší školy v republice a máme i speciální školství.
Většinou se dá problémové chování rozkomunikovat nebo řešit aktuálně dle potřeby. Žáka jsme ze školy ještě nikdy nevykázali. | Individuální konzultace, konzultace s vyučujícími, rodiči, v případě potřeby kontaktujeme OSPOD.
Jestliže se objeví problémové chování, žák bývá odeslán ke mě na pohovor. | Ano, každý školní rok ho vypracovávám. | Ředitel školy, zástupci (teorie, praxe, domova mládeže), bezpečnostní technik. | V rámci MPP je vydána (přílohou) směrnice dle požadavků MŠMT - návykové látky + další negativní jevy, ve směrnici je přesný postup, kterým se vyučující řídí | Občas využívám Test barevně sémantického diferenciálu a Dotazníky B3 k hodnocení třídních kolektivů - umožňují záchyt problematických žáků. Nevýhodou je poměrně časově náročné vyhodnocování. | 2 - 3 | Střediska výchovné péče, OSPOD dle bydliště žáků, PČR, Městká policie, K centrum, PPP, SPC, kliničtí psychologové, kooperace s výchovnými poradci základních škol, neziskové organizace |
ANO | 4/18/2017 9:21 PM | Střední odborná škola | Výchovný poradce | Vysokoškolské,absolvovala jsem doplňkové studium metodika prevence sociálně patologických jevů na JU včetně závěrečné práce týkající se analýzy drogové scény v Jihočeském kraji,dále jsem absolvovala studium výchovného poradenství na JU,dále jsem absolvovala studium Krizové intervence a pracuji jako sociální pracovnice na Lince důvěry. | 12let výchovný poradce | Zkuste si odpovědět sama | Odmítání autority,odmítání zavedených pravidel,neochota podřídit se. | Nelze odpovědět. Špatně položená otázka. | Škola pořádá adaptační kurz, kde jsou problémoví žáci vytipovaní. Dále třídní učitel vytipovavá problémové žáky podle prospěch,podle výchovných opatření, ale i žáky,kteří přestoupili z jiné školy. To jsou možní problémoví žáci,kteří mohou odejít ze vzdělání. | Ano | To je věc metodika prevence. | Ne | Ne | Žáci s problémovým chováním nejsou zařazeni do žádného PLPP. | Rodiče,OSPOD, Středisko výchovné péče, Policie, Středisko pro rodinu a mezilidské vztahy,..... |
ANO | 4/19/2017 10:35 AM | střední odborná škola | učitel, metodik prevence a projektový manažer | VŠE, DPS, Kurz metodika pr. | 8 let | ohrožující zdravý vývoj žáka a ohrožující jeho okolí | každý rok jiné - záškoláctví, lhaní, krádež, užívání návykových látek, nevhodné způsoby komunikace | různé | MPP, projekt podpořený grantovým systémem města, přednášky a workshopy dalších organizací, spolupráce s rodiči, SVI - spolupráce s dalšími dotčenými orgány | ano | já a vedení školy | v ujasnění si výskytu problematického chování a jeho prevence | určitě | jak koho | se všemi, se kterými je to u daného případu vhodné
Poznámka: Nezlobte se, ale vzhledem k tomu, že se dotazníkovými šetřeními profesně zabývám, nezdá se mi váš dotazník z hlediska koncepce pouze formou otevřených otázek a jejich stylizace, zcela na místě. Nedokáži si představit, že Vám jeho sumarizace něco vypoví. Ale rozhodně se nenechejte mým názorem ovlivnit v dalším studiu. Hodně úspěchů. I. H. |
ANO | 4/19/2017 11:44 AM | odborná střední škola | učitelka | Vysokoškolské | 10let | Problémové chování žáka je chování dítěte, které překračuje očekávané projevy chování vzhledem k věku a k situaci, nese v sobě negativní konotace. žák se ve svých projevech opakovaně odlišuje od očekávatelné vývojové a sociokulturní normy chování dané věkové skupiny | Testování komunikačních hranic
Vyrušování
Šikana
Zapomínání pomůcek
Nerespektování výchovných autorit
Záškoláctví
Rizikové chován | Nejvíce se setkáváme se záškoláctvím, pak se šikanou | přednášky, besedy | ano | ŠMP, ředitel a zástupce školy | kyberšikana, šikana - konzultace s VP | rozhovory, dotazníky | nejsou zařazeny | učitelé, rodiče, PPP a Policie ČR |
ANO | 4/20/2017 9:44 AM | střední odborná škola - učiliště + maturitní obory | výchovná poradkyně | VŠ + výchovné poradenství na Masarykově ě Brno | 13 let | Chování, které vybočuje v rámci společenských norem a norem daných školním řádem. | Záškoláctví, absolutní nezájem o vzdělání, agresivita. | co je pro vás "míra". Z pohledu % asi 5-10 % žáků má nějaké problémové chování. | Působením školního parlamentu, přednáškami na různá témata, individuálními pohovory. | Ano | Školní poraenské pracoviště | Ano, prevence je vždy první a nejdůležitější část předcházení negativním jevům. | Individuální přístupy formou schůzek či pohovorů, informace od třídního učitele.
Těžká odpověď, žáci se svým chování projeví samy, škola nemá ze ZŠ žádné informace o problémovém chování žáka, rodiče SŠ také neinformují. | Do 1. stupně | Spoulpráce s:
- třídními učiteli
- poradenskými zařízeními (PPP, SPC, apod)
- neziskovými organizacemi, zabývající se problematikou mládeže |